QABRII FI MASJIDA QABRIIN KEEYSA
JIRTU.
Ahbaash qabrii masjida keeysatti
godhatani itti salaatu. Dhungachuu fi itti naannawuudhaan barakaa barbaadutti
nama yaaman. Islaamni yoo akkam amana?
Hadiissan Qabrii Masjida
godhachurraa dhowwu hedduudha sanirraa:
1. Rasulli S.A.W akkana jedhen: (Rabbiin
Yahuudaa fi Nasaaraa Rahmata Isaarraa haa fageeysu, Qabrii Anbiyoota isaanii
Masjida godhatan) A’ishaan Rabbiin irraa haa jaalatuu akki jette “osoo Rasuulli
S.A.W akkas jechuu baate silaa qabrii isaa ala baafna, garuu qabrii Isaa
Masjida godhatan jechuu sodaatame.)) bukhaarii fi muslimtu gabaase
2.
Rasuulli S.A.W ni je’e: (Rabbiin
Yahuuda Rahmata Isaarrraa haa fageeysu Qabrii Anbiyoota isaanii masjida
godhatan) bukhaarii fi muslium
3. Rasuulli .A.W. akkana jedhan: (Yaa
Rabbi qabrii tiyya taaboota gabbaramu hin godhin, Rabbiin Rahmata isaarraa haa
fageeysu orma qabrii Anbiyaa Isaanii Masjida godhatan) Imaamu Ahmadtu
gaabase musnad isaa keeysatti, hadiisni sahiih.
Duuba haddisan kana erga laalle,
Qabrii Masjida godhachuun maali?
1.
Qabriidhaaf
sujuuduu fi isirratti salaatu
2.
Gama
qabrii gara galanii salaatuu
3.
Masjida
irratti ijaaruu fi isii keeysatti salaatuudha.
Ibnu Hajar Al-heeytamiin kan
Ahbaashnii jala deemna jettu akkana jedha:
“qabrii masjida
godhachuun isirratti salaatuu ykn gama isiitti salaatuudha” kitaaba
isaa Az-zawaaji: 1/121
Abbaan Ahbaash sheekni fitnaa
qabriin isaa masjida keeysa akka tahee ni beeytanii???
Akka
qabrii isaatirraa biyyee fudhatanii mana kaayyyatan ni beeytanii? Akka balaan
isaan hin tuyneef.
Abbaan
Ahbaashaa qabrii dhaqanii du’aa yoo kadhatan ni taha, inumaa qabrii bahanii
haajaa namaaf fixanii deebi’an akka jedhu dhageeysanii?
Owliyaan ahbaashaa gariin isaanii
akka qabrii bahanii bararan yoo namuu qaba qabdanii? Garuu wanni nama ajaa’ibu
sheekni isaanii guddaan awwalamee bararuu dhabuu isaati, osoo ni barara
jedhanii eeganii hanga ammaa qabrii keeysaa bahee bararuu isaa hin dhageenye. Mee
ni eeyna gaa yoom akka bararuuf taa’uu. Towhiidnii
isaanii guddaan qabrii gabbarutti nama yaamuudha.
Rasuulli S.A.W (qabriirratti
ijaaruu, isirra taa’uu ykn isirratti salaaturraa dhorgee jira” Abuu
Yaa’laa gabaase hadiisni sahiih.
Ammas akkana je’e S.A.W:
(gama qabriitti gara galtanii hin
salaatinaa, qabrirrattis hin salaatinaa)
Xabraanii gabaase
Duuba Masjidni wanni ijaaramuuf
keessatti salaatuufi, kanaaf qabriirratti masjida ijaarinaa jechuun, masjida
qabriirrratti ijaaranii keeysatti salaatuun akka dhowwaa tahe hubanna.
MAZHABNI 4N MAAL JEDHAN???
1. shaafi’iyyaa biratti qabrii
masjida godhachuun cubbu gurguddoodha.
Ibnu hajar Al-heeytamiin warra
mazhaba shaafi’ii keeysaa guddaadha akkana jedha:
“ cubbuu gurguddoon 3ffaa, 4ffaa, 5ffaa,
6ffaa, 7ffaa, 8ffaa, 90ffaa, qabrii masjida godhachuudha, ifaa irratti
qabsiisuudha, isiin xawaafuudha(nannawuudha), isii dhungachuudha, gama isiitti
salaatuudha.)
Az-zawaaajir: 1/120
Yaa ummata Islaamaa Ahbaash nuti
mazhabni keenya Shaafi’iyyaadha nun jedhan, mee duuba qabrii masjida godhaa,
itti salaataa, dhungadhaa, yaammadhaa jechuun kuni eeysaan mazhaba Imaamu
Shaafi’ii tahuu danda’e???? kijibduu tahuu isaanii asumaa beekaa kunoo.
2. mazhaba Hanafiyyaatti qabrii
masjida godhachuun haraama.
Imam Muhammad barataan Abuu Haniifaa
akkana jedhan:
“
qabrii nooraa dibuun, babbareechuun, masjida biratti ijaaruun haraama” kitaaba isaa Al-Aasaar: 45
3. Mazhaba Maalikiyyaa biratti
haraama
Qurxubiintafsiira isaa keeysatti
akkana jedhan:
“qabrii
Anbiyaa fi ulamaa’ii masjida godhuun Muslimoota irratti haraama.”
4. mazhaba Hanbalii biratti
“qabrii
masjida godhachuun haraama, salaanni isii keeysatti hin qeebalamu.”
Ibnul-Qayyim kitaaba isaa zaadul
mii’aad: 3/22.
Akkuma argitan kana ummanni Islaamaa
kanarratti waliigalee jira.
Sheekul Islaam Ibnu Teeymiyyaan
akkana jedhan:
“masjidni
qabriirratti hin ijaaramu, waan Nabiyyiin S.A.W dhorgeef jecha, Rasuulli S.A.W
akkana je’e (warri isin duraa qabrii masjida godhan, isin qabrii masjida hin
godhinaa, ani isin dhorgee jira sanirraa) kanaaf masjida keeysatti du’aa
awwaaluun hin tahu, yoo awwaalamees baafamuu qaba ykn mallattoon qabrii
sirreefamuu qaba. Masjida qabriin keeysa jirtu salaata sunnaa fi fardillee
keeysatti salaatuun hin tahu.”
Majmu’uul fataawaa: 1/107, 2/192.
Kanarraa wanni hubannu ulamaa’iin
Islaama hundi waliigalanii jiraachuu isaaniiti qabrii masjida godhachuun haraam
tahuu keeysatti.
Ammas sheekul-Islaam Ibnu
Teeymiyyaan akkana jedhan:
“qabrii
irratti ifaa godhuu fi masjida isirratti ijaaruu ykn isii jiddutti masjida
godhachuun haraama, isii diiguun barbaachisaadha, waan kana keeysatti
ulamaa’iin wal dhabde hin jirtu”
Al-Ikhtiyaaraatul-Ilmiyyaa: 52
Rabbiin warra Qur’aana, Hadiisaa fii
Ulamaa’iin waan irratti waliigalan jala deemu nu haa godhu. Aamiin
Rabbiin akkana jedha: {(waan dubbanne) san keeysa gorsaatu jira nama qalbii
qabuuf, ykn nama gurra kenneef haala inni qalbiin jiruun} Qaaf:
37
WAAN AHBASHNI
NAMAAN SOBDU?
Rasuulli s.a.w masjida keeysatti
awwallame osoo haraama tahee masjida keeysatti hin awwalamu je’an.
Deebisaa.
Rasuulli S.A.W haadhaa fi abbaan
kiyya isaaf fidaa haa tahan.
Masjhida keysatti hin awwaalamne
garuu mana (goojjoo) Ashaa keeysatti awwaalame bakkuma du’atti. Mana ashaa fi
masjida jidduu gidaara (dhaaba manaatu) jira kan hula qabu. Rasuulli S.A.W sam
keeysaan bahee sahaabaa salaachisaa ture.
Qabrii Rasuulaa kan masjida akka
seentu godhe Waliid Binu Abdulmalik tahuun isaa beekkamaadha. Eega sahaabaan
hundi du’an booda. Taarikhu Ibnu Jariir: mujallada (volume) 5, fuula 222-223.
Sahaaboonni akka Umar fi Usmaan
yeroo Masjida Rasuulaa ballisan gama goojjoo A’ishaa tan qabriin Rasuulaa
keeysa jirtuu dhiisanii, gama birootiin ballisaa turan.
Qabriin Rasuulaa masjida keeysa hin
turre. Namni salaatus qabrii hin argu. Sahaabaan wanni akkas godhaniif akka
namni qabrii Rasuulaa S.A.W taaboota gabbaramu hin godhanneef.
Qabriin Rasuulaaa masjida keeysa kan
galte zabana mootummaa Waliid Ibnu Abdulmalik. Ulamaa’iin yeroo san jiran waan
inni dalage san irratti didanii turan kan akka Sa’iid Ibnul Musayyib.
Kanaaf Ahbaash alla jettutti Qabriin
Rasuulaa isaaniif raga hin taatu. Ulamaa’iin Islaama tan qabrii keeysatti ykn
Masjida qabrii keeysatti ijaaruu hayyamte hin jirtu.
Qabrii Anbiyyaa fi warra biraatis
dhungachuu fi biyyee isii nyaachuun ykn dawaa je’anii mana kaayachuun wallaala
guddaadha.
Osoo qabrii Rasuulaa S.A.W taates
dhungachuu fi itti maxxanuun wallaala. Waan hayyamamuu miti.
Imaamu An-Nawawiin akkana je’e :
“qabrii Rasuulaatiin S.A.W
xawaafa godhuun hin tahu. Garaa fi duyda itti maxxansuun jibbamaadha. Wanni gaariin
irraa fagaachuudha. Kuni karaa qajeelaadha. Kanuma kan ulamaa’iin jettee fii
itti daleeydu. Kanaaf heddumina warra wallaaalaadhaa kan faalla dalaguun
dagamuun hin barbaachisu. Wanni itti dalagan jechaa fi dalagaa ulamaa’iiti
malee, jechaa fii dalagaa warra wallaalaa kan waan haarawa ifiif uummatu jalaa
miti.” Kitaaba isaa manaasikul hajj. 2/68.
Fudeeyl Ibnu Iyaad akkana je’e:
Karaa
qajeelaa jala deemi, xiqaachuun nama isarra deemu sin miidhu. Karaa jallinaarraa
fagaadhu, heddummaatun nama karaa san qabateetiin hin dagamin.
Ammas imaamu An-Nawawiin akki je’e:
“
namni mataa isaa keeysatti qabrii Rasuulaa S.A.W qabachuu fi dhungachuutu irra
barakaa qaba je’ee yaadu Jaahila (wallaalaadha). Barakaan waan shari’aa
qunnameen argamti, jecha ulamaa’ii jala deemuun argamti. Mee akkamitti haqa
qunnamuun yaadama karaa qajeelaa faalleesaa??” manaasikul hajj. 68/2
Akka imaamu nawawiin je’e kanatti
Abdullaahi Harari qabrii rasuulaa qabachu fi dhungachuutti waan nama yaamuuf
wallaalaadha. Haqa je’e imaamu An-Nawawiin waan inni haqa godhatu kenneef.
Duuba nuti Rasuula ni jaalanna, jala
deemna, karaa isaa irraa hin gorru.
Haadhaa fi abbaan kiyya siif fidaa
haa tahan yaa Rasuula Rabbii.
No comments:
Post a Comment